Arbejdspres

Arbejdspresset er stort på mange finansielle arbejdspladser. Så stort at det kan have betydelige konsekvenser for både trivsel, samarbejde og præstationer.

Arbejdspres kan skyldes stor arbejdsmængde og tidspres, som kan betyde, at medarbejderne er nødt til at arbejde i højt tempo og har lange arbejdsdage uden nødvendige pauser. Et stort arbejdspres kan over tid have alvorlige konsekvenser for medarbejdernes trivsel og helbred.

Værktøjer til at forebygge og håndtere arbejdspres

Måske mærker I også arbejdspresset på jeres arbejdsplads, men er i tvivl om, hvad I kan gøre for at tage hånd om problemet? Få styr på arbejdspresset er et forløb, der hjælper jer med at forebygge og håndtere arbejdspres.

Med forløbet ’Få styr på arbejdspresset’ får I værktøjer til, hvordan I kan tage en dialog om arbejdspres og finde løsninger til, hvordan I vil håndtere arbejdspresset i jeres team eller organisation.

Gå på opdagelse i 'Få styr på arbejdspresset'

Få styr på arbejdspresset - forløb om arbejdspres for team og organisation

 

I forløbet får I et fælles overblik over, hvad der skaber arbejdspres, hvad årsagerne er, hvor det vil give bedst mening for jer at sætte ind, samt en konkretisering af hvad I konkret skal igangsætte af handlinger. Handlinger som I afprøver i en kortere periode, inden I beslutter, om I skal fortsætte og eventuelt igangsætte nye handlinger.

Materialet er udviklet i samarbejde med konsulenthuset LEAD+.

 

Søger du mere information om arbejdspres?

Arbejdstilsynet har udarbejdet en vejledning, der omhandler arbejdsgiverens vigtigste pligter i forhold til arbejdsmængde og tidspres og giver bud på relevante forbyggende tiltag.

Læs mere på Arbejdstilsynets hjemmeside


Senest revideret den 17. december 2024