Arbejdspladsvurdering (APV)
Alle virksomheder med ansatte skal udarbejde en arbejdspladsvurdering (APV). Det er arbejdsgiverens ansvar, og medarbejderne skal inddrages i processen. Mange virksomheder skaber øget trivsel og et bedre arbejdsmiljø med deres APV.
- APV’en skal være skriftlig.
- APV’en skal være tilgængelig på virksomheden, så både ledelsen, medarbejderne og Arbejdstilsynet kan læse den.
- APV-processen består normalt af fem faser. Den enkelte virksomhed må selv vælge de metoder og redskaber, som den vurderer, vil virke bedst (metodefrihed).
- Ledelsen og medarbejderne skal samarbejde om hele APV-processen.
Det handler helt kort om at finde ud af:
- Om virksomheden har problemer med arbejdsmiljøet
- Hvor problemerne eventuelt er
- Hvordan problemerne løses
- Hvem har ansvaret for, at de bliver løst, og
- Hvornår I skal følge op.
Kom godt i gang
Nedenfor finder du en række materialer, der kan inspirere til, hvordan man kan lave en arbejdspladsvurdering for virksomheden.
Vejledninger
Inspirationsmateriale