Konflikter

Konflikter er svære at undgå i en travl og dynamisk arbejdsdag. Hvis de ikke bliver håndteret i tide, kan de få alvorlige konsekvenser for både arbejdsmiljø og trivsel. Heldigvis findes der redskaber, der kan hjælpe med at håndtere konflikter.

Erfaring viser, at hvis man griber konflikten an i tide, før situationen eskalerer, kan den blive en mulighed for læring, udvikling og forbedret samarbejde. Omvendt vil konflikter, der ignoreres, næsten altid vokse sig større og mere fastlåste.

Konflikter med kunder

Konflikter opstår ikke kun internt mellem kollegaer – mange oplever også konflikter i mødet med kunder. Det kan være en utilfredshed over et resultat, en misforståelse i kommunikationen eller en situation, hvor forventningerne clasher. Et skævt magtforhold kan gøre dem endnu sværere at håndtere.

Læs mere om kundekonflikter her

Kom godt igang

Neden for kan du finde materiale om, hvordan man skal forstå og kan håndtere konflikter.

Du vil bl.a. blive introduceret for Konflikttrappen, der bruges til at forstå, hvorfor og hvordan en konflikt optrapper, og hvad der kan gøres for at nedtrappe den igen. 



Senest revideret den 24. april 2025