Trusler og vold
At kunne give kunderne ordentlig service og kompetent rådgivning i trygge rammer er helt afgørende for et godt arbejdsmiljø for den store gruppe af medarbejdere i den finansielle sektor, der hver dag har mange direkte kundekontakter.
Mødet mellem medarbejder og kunde forløber heldigvis i en god stemning og helt uden problemer i stort set alle tilfælde. Men indimellem opstår der desværre vanskelige situationer, fx når medarbejderens bliver nødt til at give kunden afslag på en låneansøgning, eller når medarbejderen på anden vis må skuffe de forventninger, kunden er mødt op med. I den slags situationer reagerer nogle mennesker udfarende og med trusler, vold e.l.
Mennesker reagerer forskelligt
Medarbejdere reagerer forskelligt på sådanne trussels-/voldssituationer, men dem der reagerer mest bliver utrygge i jobbet og kan i værste fald få alvorlige psykiske og/eller fysiske mén. Det er vigtigt at have øje for, at medarbejdere der udsættes for trusler eller vold har behov for forskellig støtte, hjælp og opfølgning.
Kom godt i gang
Nedenfor finder du viden, inspiration og en række materialer om ergonomi og fysisk arbejdsmiljø, der kan inspirere til, hvordan man i fællesskab mellem ledere, ansatte og arbejdsmiljøorganisation kan håndtere situationer med trusler og vold.