Arbejdsmiljø i Finanssektoren

Inspirationspakken ”Stræk ud, når du kan”

Flere og flere danskere har en stillesiddende hverdag. Mange af os tilbringer mange timer på kontorstolen og i lænestolen. Vi bevæger os ikke så meget i det daglige – og især ikke på jobbet. Når kroppen ikke bruges, øges risikoen for muskel- og ledskader; vi får oftere hovedpine og spændinger, og vi har mindre energi i hverdagen.

”Stræk ud”-pakken har fokus på at skabe bevægelse i stillesiddende arbejde. Pakken består af et inspirationskatalog, 5 konkrete nudgeløsninger samt en PowerPoint-præsentation.

De fem nudgeløsninger er lige til at implementere for en repræsentant for arbejdsmiljøorganisationen, og der er grundige instruktioner til hver af dem.

Hent powerpointen, der forklarer hvorfor det er vigtigt at STRÆKKE UD, når du kan.

Nudge #1: STRÆK UD når du kan

Når vi sidder ned og arbejder, belaster vi samtidig kroppen. Problemet med belastninger opstår i overvejende grad, fordi vi mangler feedback i situationen – og fordi vi ikke kan se de langsigtede konsekvenser af vores adfærd. Vi mærker først, at vi gør noget forkert, når skaden er sket.

Nudge #1 retter sig mod hæve-/sænkebordet og giver os den nødvendige feedback på rette tidspunkt.

Nudge #2: DRIK VAND når du kan

Hvad vi spiser og drikker, burde være bestemt af, hvad vi har lyst til. Alligevel ved vi fra adskillige eksperimenter, at særligt to faktorer spiller ind på, hvad vi vælger. Det første er synlighed: Vi spiser mere af det, vi kan se – og mere i det hele taget, hvis vi konstant kan se buffeten, slikket osv. Den anden faktor er beslutningspunkter: De øjeblikke, hvor vi aktivt vælger noget, og de står i kontrast til de situationer, hvor vi helt automatisk griber ud efter mere.

Nudge #2 er en instruktion til, hvordan I kan fremme indtaget af vand og skabe mere bevægelse.

Nudge #3: STRÆK UD hvor du kan - til tekøkken og toilet

Udover at variere vores arbejdsstilling, bør vi huske at strække kroppen ud i løbet af dagen. Men selvom der er mange fordele ved at strække ud, så føles det unaturligt at gøre på en arbejdsplads, hvor det let kan signalere manglende seriøsitet, hvis vi rejser os op fra skrivebordet uden noget arbejdsrettet formål.

Nudge # 3 er farverige plakater med store billeder, der viser den ønskede handling, leveret på det tidspunkt, hvor sandsynligheden for, at vi bruger den, er størst.

Nudge #4: STRÆK UD hvor du kan - til kopirummet

Det er ikke altid, at tekøkkener og garderober er de mest egnede steder til plakater. Derfor retter nudge #4 sig mod kopirummet, som også kan være et sted, hvor vi kan strække ud uden at forstyrre den sociale norm på arbejdspladsen. 

Nudge #5: TRÆD TIL når du kan

Selv hvis vi har et ønske om at bevæge os mere, ender vi alligevel ofte med at tage elevatoren frem for trappen. Her går vi glip af ganske meget bevægelse på en arbejdsdag, og set over et år er der en betydelig sundhedsgevinst ved at tage trappen.

Tendensen til at tage elevatoren frem for trappen er typisk mere vane end beslutning. For at bryde vanehandlinger, så har vi brug for intuitiv og klar feedback, der hvor vanen har magten. Nudge #5 leverer klar feedback, hvor vi har mulighed for at træffe valget.

 

Du har 0 dokumenter
på din download-liste
Vis liste
Hent dokumenter