Arbejdsmiljø i Finanssektoren

Nyheder


20-09-2019

Ny kampagne sætter fokus på seksuel chikane


Dialogen er essentiel, hvis vi skal seksuel chikane samt grænseoverskridende og krænkende adfærd på arbejdspladsen til livs. Derfor har arbejdsmarkedets parter og Arbejdstilsynet udviklet et dialogværktøj, som skal være med til at gøre det nemmere at tale om og forebygge seksuel chikane på arbejdspladsen.

 

Seksuel chikane er et emne som skal tages alvorligt. For en grænseoverskridende adfærd er både et problem i sig selv, men også et symptom på et dårligt arbejdsmiljø, der belaster samarbejde og sygefravær.

For at forebygge seksuel chikane samt grænseoverskridende og krænkende adfærd på Danmarks arbejdspladser har arbejdsmarkedets parter og Arbejdstilsynet i forbindelse med en ny kampagne udviklet et dialogværktøj, som sammen med en række dialogkort skal være med til at gøre det nemmere at tale om og forebygge seksuel chikane på arbejdspladsen.

Hvert år bliver cirka 77.000 personer i Danmark udsat for seksuel chikane på deres arbejdsplads. Det viser en undersøgelse, som Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) har lavet i 2018.

I undersøgelsen svarede cirka hver 20. kvinde og 1 ud af 50 mænd, at de har været udsat for seksuel chikane på jobbet i løbet af det seneste år. Værst ser det ud for de unge kvinder, hvor mere end hver tiende har oplevet problemer.

Det hjælper at snakke om det
Det er derfor vigtigt at tale åbent og fordomsfrit om, hvad der bliver opfattet som seksuel krænkende adfærd. Og da grænserne er forskellige fra medarbejder til medarbejder og generation til generation, er det essentielt at samtalen ikke dør, men fortsætter kontinuerligt.

Til det formål har arbejdsmarkedets parter og Arbejdstilsynet udviklet et dialogværktøj, som skal være med til at gøre det nemmere at tale om og forebygge seksuel chikane på arbejdspladsen.

Alene det at tydeliggøre og tale om emnet har nemlig værdi i sig selv.

”Tallene viser desværre, at seksuel chikane stadig sker på de danske arbejdspladser. Det er afgørende, at topledelsen går forrest med et godt eksempel og skaber et rum med tillid og en tilpas åben kultur, der gør, at alle tør sige fra, hvis man oplever seksuel chikane, eller er vidne til en hændelse”, fortæller medlem af Arbejdsmiljørådet for Dansk Industri, Anders Just Pedersen og lægger vægt på ledelsens rolle:

”Vi skal som ledelse sørge for at tage dialogen og lægge klare retningslinjer for, hvad der er acceptabelt og ikke mindst hvad man gør og hvem man går til, hvis der skulle opstå en ubehagelig situation. Det kan dialogkortene være med til at sætte i gang”.

En samtalestarter
Dialogkortene skal klæde arbejdspladsen og medarbejderne på til at tage snakken om og forebygge seksuel chikane og krænkende adfærd.  

Og netop samarbejde og samtale er et vigtigt værktøj til at få en god politik på området, siger Jens Nielsen, medlem af Arbejdsmiljørådet for FOA:

”Seksuel chikane, som vi ikke får snakket om, eller har uklare retningslinjer omkring, risikerer at øge risikoen for en lang række problemer. Herunder psykisk sårbarhed, stress og i sidste ende sygemeldinger, der kunne være undgået. Det er et alvorligt problem. Dialogkortene er en gylden mulighed for i fællesskab at tage hul på et emne, som er vanskeligt for ledere og medarbejdere at sætte ord på, fordi det går tæt på den enkelte og tydeliggør, at vores grænser er forskellige.  Derfor er samtalen vigtig at have på arbejdspladsen, men også i resten af samfundet”.

Du kan læse mere om kampagnen mod seksuel chikane på Arbejdsmiljørådets hjemmeside www.hergaargraensen.dk.

 

 


 
Ny kampagne sætter fokus på seksuel chikane
Back
Du har 0 dokumenter
på din download-liste
Vis liste
Hent dokumenter