Arbejdsmiljø i Finanssektoren

Styr uden om trusler og vold – til ansatte i banker

Åbn og download

Lidt firkantet sagt er der to syn på, hvad man skal stille op med trusler og vold på arbejdet.

Det ene tager udgangspunkt i kunden: Trusler og vold er et vilkår, som man bliver nødt til at leve med. Folk kan blive ophidsede, når det drejer sig om deres økonomi. Kunden kan måske ikke selv gøre for det.

Det andet tager udgangspunkt i medarbejderen: Man må aldrig finde sig i trusler og vold. Derfor bliver man nødt til at lave begrænsninger og sanktioner over for kunden for at undgå det.

Begge yderstandpunkter indeholder fornuftige elementer, men som helhed rammer de skævt, fordi de kun ser et enten eller. Enten tager vi hensyn til kunden eller til medarbejderen.

I virkeligheden hænger de to ting sammen, og forebyggelsen af trusler og vold er også en vigtig del af arbejdet med at skabe et trygt og rart møde med kunden.

Derfor er faglig udvikling det første af fire områder, vi sætter fokus på i denne guide. De tre andre er samarbejde, vurdering af risiko og trygge rammer. 

 

Du har 0 dokumenter
på din download-liste
Vis liste
Hent dokumenter